zaterdag 18 januari 2014

2014

 
 
 
 
Brieven aan de droomwereld 5
 
 
Amsterdam, 25 september 1999.
Beste droomwereld,
Ik heb nog veel te vaak nachtmerries over mijn achterhaalde jeugd. Nachtmerries die meestal worden gevolgd door woede aanvallen. Woede aanvallen veroorzaakt door de machteloosheid die ik voel jegens mijn jongere schizofrene broer. Frustraties die zich uiten vanwege de jarenlange machteloosheid van mijn moeder over mij schizofrene broer,
en de verwarring die dat bij haar heeft veroorzaakt. Het heeft mij van de maatschappij vervreemd, waardoor ik mijn leven slijt in beklemmende duisternis. Ik probeer wel positief te denken, maar ik kan het niet meer.
De duisternis is voorgoed in mijn leven geslopen. Ik heb geprobeerd het te verdelen, maar ik ben daarin in gebreke gebleven. Zelfs het kleinste nachtlampje dooft zich door mijn bitterheid, en mijn faalangst op het gebied van de liefde.
De enige die mij een beetje begrijpt is Sally Winterflow, een gezonde lieftallige dame, die behalve dat ze hele mooie gedichten kan schrijven, ook nog eens veel begrip voor de gekken en gestoorden in de maatschappij heeft.
Een vrouw die zich leent om mij tijdens de nacht te vertonen als een dolfijn op mijn waterbed. Een vrouw die zicht leent om mezelf aan te spiegelen als ik weer eens vergeet dat een man ook vrouwelijke eigenschappen heeft.
Ik heb natuurlijk veel steun aan mijn trouwe kameraad Huibje Stuipje, maar die heeft het zelf al moeilijk genoeg met zijn priegelschilderijtjes van ouderwetse boerderijtafereeltjes. Waar hij het geduld vandaan haalt, zal voor mij altijd een raadsel blijven, maar dat geeft niet, ik mag hem graag, ook al ben ik geen liefhebber van zijn kitscherige kunst.

 
 
 
Het gepriegel met kleine penseeltjes staat mij tegen. Ik ben meer een liefhebber van het ruigere werk, met grote kwasten en vaandeldragers.
Sally Winterflow begrijpt mij omdat ze zich ook een beetje een vreemde op deze wereld waant en mij desondanks erg grappig vind. Ze heeft gelukkig totaal geen verstand van beeldende kunst, maar des te meer van Internationale politiek, en dat kan voor mij in de toekomst misschien reuze handig zijn.
Ik maak bijna met iedereen ruzie, maar ik zal wederkeren in het land van het licht. Ooit zal ik de duisternis weer van mij af weten te schudden. Ik geloof dat omdat Sally Winterflow het mij heeft geschreven. En ik wordt geacht een zekere intensere vorm van waarheid in haar teksten te vinden.
Iedere tekst die zij schrijft heeft een diepere betekenis.
Mijn taak om mijn vrienden te helpen zal ik niet verkwanselen, en ik zal verder gaan met het pad dat mij tenslotte uit de duisternis zal leiden.
Dat neem ik mij voor, dat is de eerste intentie van waaruit ik deze brief schrijf. De duisternis mag mij niet blijven omklemmen. Er is geen liefde in de duisternis. Ik ben te eenzaam om de boel te relativeren, te oud om nog naar de kermis te gaan. Ik moet het doen met het geluid van de huismus, en ik lees graag dunne boekjes, omdat je daar niet dik van wordt.
Ik heb meer dan twintig jaar niet kunnen schrijven omdat ik te verward was, en mijn emoties te geblokkeerd, maar nu ik de duisternis kan aanvaarden door te kunnen schrijven, voer ik mijn strijd op weg naar het licht met opgeheven hoofd. Deze brieven zuller er toe leiden dat ik weer in mezelf geloof, en dat het geloof wat daar bij komt kijken een inhoudelijke waarheid bevat.
Ik ben mij bewust van een nieuw adekwaat verstand en ik geloof in een hervonden jeugd in mijn gedachten. Ik laat mij niet afschrikken door het feit dat ik over twee weken reeds 37 jaren oud word en dientengevolge een ontzettend oude versleten kop heb gekregen. Dit in tegenstelling tot het stralende gezicht van Sally Winterflow, waar de jeugdige weemoed van afdruipt. Toch heb ik niet getreurd, ik hou frisse moed in mijn wanhoop. Ik kijk gewoon wat minder vaak in de spiegel en ik verbied mensen
foto's van mij te maken, en als ze dat toch doen worden ze zo snel mogelijk vernietigd, of anders krijgen ze een dwangsom. Ik zal zo snel mogelijk een afscheidsbrief aan mijn gevreesde psychiater Martijn schrijven. Die vervelende onbeschofte man heb ik voorlopig niet meer nodig. Voortaan richt ik mij alleen nog maar naar Sally Winterflow, aan haar draag ik mijn toekomst op. Laat de mensheid maar verrotten in de eigenwaan of de nog meer verrotte waanzin. Sally Winterflow is mijn eigenste denkbeeldige madeliefje in een zomerwei, met haar kom ik de winter door, met haar verlang ik naar het voorjaar. Nu alleen hopen dat haar computer snel weer in orde is. Zodat ze mijn brieven werkelijk kan lezen, en ik niet abstract in de leegte loop te pruilen.
Ondertussen bedenk ik wat ik in de afscheidsbrief aan mijn gevreesde psychiater ga schrijven. Tot de volgende keer, beste droomwereld,
ik hoop dat bij deze de eerste brief voldoen aan de eisen die
de tijd en de werkelijkheid van mij eisen. Ik zal spoedig overleg
met Huibje Stuipje plegen over de verdere voortzetting van mijn schrijverschap.
 
groetjes van Florian van Driesteveld, vanuit de droomzolder onder de grijze wolken boven Amsterdam,  25 september 1999.

3 opmerkingen:

  1. zaterdag 6 oktober 2012
    Naadloze regen
    ....
    zaterdag 29 oktober 2011


    Rond de betekenis

    Ik denk dat iedereen wel moet inzien, dat niet de diefstal van het geloof, ons door de strot geduwd, omdat er weinig vrouwen met macht waren, of het rotsvaste vertrouwen in feminisme, de wereld beter zal maken, maar dat hij (de onvoorziene geest) daar op eigen houtje mee bezig is, door deze tekst (het onuitgesproken gedicht) te schrijven ben ik eenzame getuige van zijn ploeteren. Je voelt het al terwijl je het voor de eerste keer leest, maar lees het nog eens over,dan voel je nog meer energie, je denkt het is woede, onaantastbare woede,maar dat is het niet, het is de betekenis van dit gedicht waardoor je het leven anders ziet, of in de toekomst gaat zien. Zo probeer ik het te begrijpen met mijn begrip voor zijn (de onzichtbare geest) twijfels. En langzaam dringt het tot je door dat het schrijven van gedichten niets anders, dan contact met de eigen ziel leggen is, zo heeft hij aan mij medegedeeld met zijn telkens nieuw proberen. Je begint opgewonden te huppelen door de huiskamer van de mystieke opwinding en ziet allerlei mooie dingen die er nooit eerder zijn geweest. Er vliegen overal bijzondere vlinders en er zijn mooie vrouwen die je omhelzen.Ze vragen of je er nu eindelijk bij hoort, en je antwoordvolmondig ja, met een lijfzucht in je stem omdat je weet dat er na vandaag, nog alles gaat veranderen, en dat je er niet altijd klaar voor zal zijn.











    M.V.



    10 juli 2008 - © mei 2009, mobar

    Geplaatst door Mobar Vorstkasteel op 10:22 1 opmerking:

    Mobar Vorstkasteel29 oktober 2011 10:26

    mobar

    08-05-2009

    02:29 uur



    Littledolphin Reageer op Rond de betekenis

    July 2008



    ik denk ik snap hem wel, hoop ik dan maar...ik vindt krachtig! liefs little



    Rond de betekenis

    July 2008



    ik weet niet met welke hersenhelft ik dit gedicht moet lezen , ik schakel voortdurend van links naar rechts en viceversa...vlieg dikwijls uit de bocht ook , misschien in voetnota een korte uitleg over : de betekenis van dit gedicht



    BeantwoordenVerwijderen
  2. maandag 13 juli 2009

    Lievelingsvrouw jarig!

    Jaren bracht jij mij lekkere koekjes
    wanneer ik kreunend lag op bed
    verzamelde jij gedichtenboekjes
    vol geschreven met stoute pret

    vandaag de dag ben jij weer jarig
    ik zal niet zeggen dat ik je mis
    al is mijn humor soms wat karig
    veertig jaar samen is geen kattenpis

    ik wens je toch weer vele jaren
    al is het voortaan niet zonder mij
    deze onrust gaat weer bedaren
    want jij bent jarig en ik ben blij

    laten we samen wat gaan wandelen
    de zon die schijnt, de lente waakt
    ik zal je beter gaan behandelen
    zowaar in mij de kikker kwaakt.


    ...

    Schrijver: mobar
    Fictie, Satire, Verjaardag
    1 opmerking:
    Mobar Vorstkasteel13 juli 2009 17:29
    Chatterley Reageer op Lievelingsvrouw jarig!

    Sunday, February 24, 2008 19:50

    Met een grote smile gelezen,
    Liefs,
    Chatterley

    sunset Reageer op Lievelingsvrouw jarig!

    Saturday, February 23, 2008 21:05

    Apart dit, heel apart. En proef ik ook een weinig ironie?
    Groetjes en fijne avond, sunset

    switi lobi Reageer op Lievelingsvrouw jarig!

    Saturday, February 23, 2008 17:14

    Die kikker kwaakt een mooi gedichtje

    Liefs en fijn weekend!
    switi lobi



    kerima ellouise Reageer op Lievelingsvrouw jarig!

    Saturday, February 23, 2008 16:44

    en de kikker kwaakt de kikkers uit z'n keel met schorre stem

    liefs
    kerima ellouise

    Free@Bird Reageer op Lievelingsvrouw jarig!

    Saturday, February 23, 2008 16:14

    deze heb ik met een lach gelezen en nee veertig jaar is zeker geen kattenpis

    fijn weekend toegewenst
    kerima

    sensi Reageer op Lievelingsvrouw jarig!

    Saturday, February 23, 2008 15:38



    Ria -rimpeling- Reageer op Lievelingsvrouw jarig!

    Saturday, February 23, 2008 15:27




    BeantwoordenVerwijderen
  3. maandag 9 november 2009
    Herfstsloot
    Daar staat de oude reiger
    een beetje wankel op een poot
    de snavel wijst naar voren
    zijn gehoor is hij verloren
    misschien een late vis nog
    in de winter komt de dood
    de dagen worden kouder
    de nachten duren lang
    de reiger heeft het moeilijk
    gebrek aan voedsel maakt hem bang
    de herfstsloot ligt er triest bij
    zelfs de reiger baalt enorm
    deze vogel was ooit blijt
    ijdens stilte voor de storm

    vissen zwemmen dieper
    zuinig met energie.




    © november 2009, mobar

    corry broer
    08-11-2009
    10:53 uur



    De arme reiger, zijn voedsel wordt schaars! Mooi verwoord!

    Een lieve groet van Corry.*



    salina
    06-11-2009
    08:00 uur

    prachtig , zo mooi beschreven

    Anneke Brands
    05-11-2009
    22:21 uur

    Zo gaat dat. Liefs Anneke

    Jan
    05-11-2009
    22:04 uur

    Mooi natuur gedicht, graag gelezen.

    verhavert
    05-11-2009
    21:45 uur

    prachtig

    BeantwoordenVerwijderen